Wątek Cargo jako następstwo wygranego przetargu

Afera mielecka związana jest przede wszystkim z wątkiem Antonowa, czyli przywłaszczeniem ok. 16 mln złotych w ramach doprowadzenia ugody z fabryką im. Antonowa w Kijowie. Jednak następstwem udanych negocjacji ze stroną ukraińską był kolejny wątek afery, związany ze spółką PZL Cargo.

Wygrany przetarg na dostarczenie do Wenezueli samolotów Skytruck wiązał się z koniecznością posiadania gwarancji kredytowych wysokości 20 mln dolarów. Ponieważ WSK PZL Mielec nie była spółką posiadającą taką zdolność kredytową zdecydowano, że poręczeniem gwarancji zajmie się Grand Ltd. Jako zabezpieczenia zażądała jednak zastawu pod postacią udziałów w jednej ze spółek mieleckich zakładów. Wybrano PZL Cargo. Gdyby do kontraktu z Wenezuelą doszło, Grand Ltd. miała otrzymać 10% prowizji, efektem czego odzyskałaby to, co pożyczyła WSK PZL Mielec.

Działania UOP i prokuratury sprawiły, że do przejęcia zastawu w postaci udziałów Cargo nie doszło. Oskarżono natomiast Józefa Gaja, Wiesława Pastułę oraz Bogusława Biernackiego.

W 2007 roku wyrokiem Sądu Rejonowego w Mielcu Józef Gaj uniewinniony został.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>